In modelul nostru actual de consum, multe dintre alimentele asociate cu placerea sunt o sursa de calorii discretionare. Cheia unui plan sanatos este ca sunt doar „un rasfat” si nu o norma.

In ultima vreme, un nou curent numit mindfoodness sau alimentatie constienta a castigat putere. Fara a fi o dieta speciala, alimentatia atenta incearca sa imbunatateasca modul in care ne raportam la alimente, promovand autocontrolul si facand actul de a manca mai rational. Poate ca raspandirea si acceptarea larga a acestei miscari se datoreaza nevoii de a imbunatati relatia noastra cu mancarea si redescoperirii ca mancarea este strans legata de emotii.

Mancatul are multe elemente care produc placere si sunt legate nu numai de actul de a manca anumite alimente, ci si de incantarea de a imparti mancarea si de a gati pentru cei dragi. Placerea este si o consecinta a stimulilor pe care alimentele ii produc in simturi prin aroma, savoarea sau textura sa. In modelul nostru actual de consum, multe dintre aceste alimente asociate cu placerea sunt in categoria asa-numitelor calorii discretionare, adica sunt o sursa in principal de calorii, grasimi, zahar sau sodiu in dieta.

 In ghidurile alimentare sau in alte modele de ghidare de consum, cum ar fi dieta mediteraneana, se observa o limitare in aportul de alimente care sunt surse de calorii discretionare.. Acest lucru se datoreaza faptului ca alimentatia noastra s-a orientat catre un consum redus de alimente de buna calitate nutritionala (cum ar fi fructele si legumele) si un aport ridicat de produse cu o densitate energetica ridicata (cum ar fi bauturile dulci), cu cresterea in consecinta a cifrele pentru obezitate, hipertensiune arteriala, diabet si boli cardiovasculare. Din acest motiv, au aparut diferite initiative bazate pe educatia alimentara, in principal in scoli, pe reglementarea si controlul de catre Stat al productiei de alimente, de exemplu in campaniile de reducere a sodiului si Argentina fara grasimi trans, si reformularea produselor din industria alimentara.

Atat orientarile noastre, cat si cele ale altor tari subliniaza necesitatea cresterii consumului de alimente de origine vegetala . Includerea unei jumatati de farfurie dintr-o varietate de legume crude sau fierte atat la pranz, cat si la cina si consumul a 2 pana la 3 unitati de fructe de sezon pe zi reprezinta o modalitate practica de a realiza acest lucru. Recuperand si consumul de leguminoase precum fasole, linte si naut care, desi sunt comune pe masa in alte tari din America Latina, din pacate nu aici. Aceste alimente au un aport bun de fibre, vitamine si minerale si combinate intr-un fel de mancare cu orez sau taitei ofera o cantitate buna de proteine, mai ales cand meniul nu are carne.

In calitate de consumatori, ne putem simti coplesiti sau confuzi atunci cand alegem ce sa mancam , asa este cazul painii care a devenit un ticalos cand este un aliment de baza disponibil pe masa noastra si poate contine nutrienti importanti precum acidul folic si fibrele. Pe de alta parte, apar initiative interesante de explorat, precum gustarile sanatoase pe baza de fructe si fructe uscate pe care industria a inceput sa le dezvolte si sa controleze dimensiunea portiilor de alimente asociate placerii, precum ciocolata. Este important de subliniat cum si cat de des sunt incluse aceste alimente, precum si inlocuirea pe care o facem. De exemplu, includerea unui baton de ciocolata (de preferinta neagra) intr-un meniu echilibrat si sanatos nu este daunatoare si, pe langa senzatia placuta, ofera si alti nutrienti benefici precum polifenolii cu actiune antioxidanta.

Punctul cheie este sa recunoasteti cand si cum sa includeti aceste alimente. Este evident ca in unele cazuri inlocuirea unei gustari sanatoase precum un fruct, cu un alt aliment industrializat (de exemplu un fursec continut intr-o portie mica) va fi echivalenta din punct de vedere al caloriilor, dar nu si al valorii sale nutritive (continutul de fibre). , vitamine si/sau minerale). De asemenea, recunoasteti ca aceasta inlocuire trebuie sa fie ocazionala, adica nu in fiecare zi si nu mai mult de o data pe zi .

Deci, este posibil sa aveti o dieta sanatoasa si placuta? Raspunsul este da, legandu-l de un stil de viata sanatos care include si activitate fizica si evitarea obiceiurilor toxice precum fumatul si bauturile alcoolice in exces. Mai putin lift si mai multe scari, mergeti cel putin douazeci de minute pe zi, comandati o salata in loc de cartofi prajiti si apa in loc de sifon, puneti o bucata de fructe in poseta sau in rucsac pentru o gustare de lucru si rasfatati-va cu ceva gustos.

Previous articleReducerile „radicale” ale navelor de transport au afectat capacitatea SUA de a ajunge pe piata de export
Next articleDe ce apar si cum puteti preveni aparitia varfurilor despicate?